شناسه خبر :۳۱۶۸

لیست‌های طلایی کسب‌وکار

اگر کسب‌وکار دارید یکی از گنج‌های ارزشمندی که از اولین روز شروع کسب‌وکارتان و برای همیشه باید انجام‌دهید جمع‌آوری لیست مشتریان است.
نسخه مناسب چاپ

اگر کسب‌وکار دارید یکی از گنج‌های ارزشمندی که از اولین روز شروع کسب‌وکارتان و برای همیشه باید انجام‌دهید جمع آوری لیست مشتریان است. احتمالاً می‌گویید کسانی که از ما خریدی داشته‌باشند معمولاً در سیستم حسابداری ما ثبت می‌شوند و ما اطلاعاتی از آنها داریم. منظور من از اطلاعات داشتن حداقل یک کانال ارتباطی مثل تلفن، ایمیل، موبایل و آدرس است.

هر چه ما بتوانیم اطلاعات بیشتری از مشتریان داشته باشیم این گنج ما با ارزش تر خواهد بود. مثلاً ما از مشتریان شماره موبایلشان را داریم. می توانیم ایمیل آنها را هم داشته باشیم. حتی می توانیم آدرس آنها را هم داشته باشیم. بنابراین راه‌های ارتباطی ما بسیار قوی تر خواهد بود البته گرفتن این اطلاعات کار خیلی راحتی نیست و نمی توان به سادگی تمام اطلاعات مشتریان را گرفت.

احتمالاً باید با ترفندهایی مثل دادن هدیه و غیره این اطلاعات را به دست آورد. مشتریان باید با رضایت اطلاعات خود را بدهند و ما هم باید امانت دار خوبی باشیم.

گرفتن اطلاعات بیشتری مثل نام، سن، شغل، علایق، و غیره بسیار دشوارتر از گرفتن اطلاعات ارتباطی است و باید خیلی حساب شده و با روش‌هایی مناسب اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد. البته اگر لزومی به این اطلاعات نیست نباید مزاحمتی به مشتریان ایجاد کرد.

اگر تعداد مشتریان زیاد است این اطلاعات در نرم افزارهای حسابداری یا حداقل در یک فایل اکسل که یک نرم افزار از مجموعه آفیس است ثبت شوند که بعدن بتوان کار بازاریابی را روی آنها انجام داد.

جمع آوری اطلاعات مشتریان خیلی کار سختی نیست. معمولاً وقتی مشتری حاضر به خرید از ما می شود کار خیلی راحت می شود و به راحتی سایر اطلاعات خود را هم در اختیار ما قرار می دهد. بعد از مدتی که اطلاعات مشتریان جمع آوری شد می توانیم در فروش‌های ویژه یا سایر خدمات از این لیست ارزشمند استفاده کنیم و فروش به مشتریان قبلی اگر از ما راضی بودند بسیار راحت است. البته به شرطی که پیشنهاد فروش جذاب باشد.

یک گنج بسیار با ارزش و پول‌ساز در کسب و کارها علاوه بر لیست مشتریان جمع آوری لیست علاقه مندان به محصولات یا خدمات ماست. تقریباً در هر کسب و کاری حدود ۸۰ درصد کسانی که به محصولات یا خدمات ما علاقه مند هستند در اولین آشنایی خرید نمی کنند. مثلاً اگر شما لباس فروشی دارید و در روز ۱۰۰ نفر از فروشگاه شما بازدید می کنند به احتمال زیاد فقط ۲۰-۱۰ نفر ممکن است در فروشگاه شما به اندازه کافی توقف داشته باشند یا خرید کنند بقیه خیلی سریع از فروشگاه شما خارج می‌شوند. ولی این افراد یک گنج باارزش هستند که شما هرروز آن‌ها را از دست می‌دهید.

این ۸۰ درصد که می‌توانند به‌راحتی شمارا ثروتمند کنند علاقه‌مندان به محصول یا خدمات شما هستند ولی یا شما فعلاً نیازهای آن‌ها را نتوانستید فراهم کنید یا اینکه بازدیدکنندگان فعلاً به محصول شما نیاز ندارند. اما اگر شما بتوانید به روشی اطلاعات علاقه‌مندان را بگیرید به‌راحتی می‌توانید همانند یک گنج در آینده از آن استفاده کنید.

یک مانتوفروشی کار بسیار جالبی انجام داده بود. او برای جمع‌آوری لیست علاقه‌مندان کار خلاقانه‌ای انجام داده بود. هر مشتری که قیمت کالایی خاص را می‌گرفت یا یک کالا را بیشتر بررسی می‌کرد قبل از خروج یک پیشنهاد فوری می‌داد. برگه‌هایی را درست کرده بود که در آن دسته‌بندی انواع مانتوها را داشت و برای هر مشتری یک یا دو دسته را انتخاب می‌کرد و از مشتریان شماره تلگرام آن‌ها را می‌گرفت و قول می‌داد که تا چند ساعت آینده تصویر چند مانتو در همان دسته یا دسته‌های مشابه را که مشتری علاقه داشت ارسال کند و معمولاً هم ارسال می‌کرد. به‌احتمال‌زیاد با ارسال تصاویر مانتوها کسی در همان لحظه یا به عدن خرید نمی‌کرد اما این فروشنده خلاق یک گنج باارزش جمع‌آوری می‌کرد.

معمولاً در هرماه یک پیشنهادِ بسیار ویژه و با بن تخفیف برای علاقه مندان طراحی می کرد و از طریق تلگرام اطلاع رسانی می کرد. طبق گفته خودش بیش از ۵۰ درصد کسانی که پیغام را دریافت کرده بودند یک بار دیگر به فروشگاه مراجعه می کردند و اغلب آنها برای استفاده از بن تخفیف حداقل یک خرید انجام می دادند. با همین کار ساده به حدی مشتریان او زیاد شده بودند که برای مشتریان فقط یک روز خاص را برای استفاده از کد تخفیف فرصت می داد.

شاید در کار شما روش گرفتن اطلاعات مشتریان بسیار دشوار تر باشد اما قطعاً راهی دارد. باید فکر کنید و روش‌های مختلف را امتحان کنید. علاقه مندان باید به روشی مطمئن شوند که شما اطلاعات آنها را به کس دیگری نخواهید داد و یا سوءاستفاده ای نخواهید کرد.

در ایران گرفتن ایمیل علاقه مندان کار بسیار ساده ای است و مردم برای دادن ایمیل خیلی سختگیری نمی کنند اما شاید در دادن شماره تلفن کمی مقاومت کنند که می توان با ایجاد اطمینان و دادن پیشنهاد خوب شماره تلفن را به راحتی به دست آورد.

هیچ گاه از لیستهای کسب و کارهای دیگر که شاید مشتریانی شبیه شما داشته باشند استفاده نکنید. مردم دوست ندارند از افراد ناشناس پیغامی دریافت کنند و ذهنیت آنها نسبت به شما خیلی بد خواهد شد.

پس از همین امروز یک روش پیدا کنید تا بتوانید حداقل یک کانال ارتباطی با علاقه‌مندان ایجاد کنید و از این کانال هر هفته یا هر ماه استفاده کنید و علاقه مندان را تبدیل به مشتری کنید. و برنامه هایی برای حفظ مشتریان و تبدیل مشتریان به تبلیغ کننده ایجاد کنید.

از این به بعد با اضافه شدن یک فرد علاقه مند به کسب و کارتان خوشحال خواهید شد چون در آینده این مشتریان سود بسیار بیشتری نسبت به مشتریانی که به صورت اتفاقی از شما خرید کرده اند خواهند داشت.

منبع: مدیر۱۲؛ سبحان قاسمیان

برچسب ها: 

    دیدگاه ها

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.